در پرونده های متعددی مشاهده شده که پس از آنکه سند ملک پس از فروش بظور رسمی به خریدار منتقل شده  و یا اینکه در مرحله اجرای حکم با اجرای ثبت و پس از آنکه ملک در دفتر املاک یازداشت شده و در حین عملیات اجرایی، ثالثی وارد شده و با ادعای اینکه ملک را بصورت عادی و در تاریخ مقدم خریداری نموده است و با  اثبات مالکیت خود بر ملک، سند رسمی ملک را که به خریدار منتقل شده بود از طریق دادگاه باطل نموده و یا عملیات اجرایی در خصوص ملک متوقف شده و ابطال گردیده است .  
 تحقیقا می توان گفت که گرچه در صورتی که ملک دارای سابقه ثبتی باشد، می توان از طریق استعلام ثبتی از طلق بودن ملک مطلع شد لیکن این امر قطعی نیست و بهتر است یگوییم که حتی با استعلام ثبتی نیز نمی توان بطور قطع از طلق بودن ملک اطمینان حاصل نمود. حال یماند املاکی که دارای سابقه ثبتی نباشند ... 

لذا پیشنهاد می شود در صورتی که قصد خرید ملکی را دارید که سند رسمی دارد، تمام جوانب احتیاط را در زمان خرید ملک رعایت نماببد و تا آنجا که ممکن است از خرید ملکی که اطلاعات دقبق در مورد آن ندارید و با موقعیت و خصوصا مالک آن آشنا نیستید جدا خودداری کنید .

همیشه پیشگیری کم هزینه تر از درمان است . در سیاق دادگستری  لزوما حق با کسی نیست که حقیقتا محق است، حق باکسی است که دلیلش قوی تر است.

 

  کاربردی